Целта на образователната ни програма за ученици е да бъдем по-разбираеми и по-достъпни за хората, казва съдия Татяна Даскалова в интервю за БТА
Да се повиши правната култура на учениците, да бъдем по-открити, по-разбираеми, по-достъпни за хората, за да могат да разберат още от ученическа възраст с какво се занимават отделните органи на съдебната власт - така описа целите на Образователната програма „Съдебната власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“ съдия Татяна Даскалова, председател на Окръжния съд в Търговище. Това са част от нещата, които се опитват да обяснят в лекциите си магистратите – участници в програмата. По нея институцията в Търговище работи от 2014 г. и вече има натрупан опит и среща оценката на обществото. Целта на кампанията, насочена към ученици, е повишаване на тяхната информираност за структурата, функциите и значението на съдебната власт у нас, както и за правната уредба в редица важни области. Как се разгръща Програмата в Търговище, кои са участниците, какви са посланията на лекторите - разказва пред БТА съдия Даскалова.
Г-жо Даскалова, вече няколко години ръководената от Вас институция интензивно работи по Образователната програма „Съдебната власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“. Бихте ли дали малко повече информация за обхвата и целите на програмата?
- Целите на програмата са да се говори много за съдебната власт, именно това е и мотото „Съдебната власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“. Задачата е да се повиши правната култура на учениците. Първоначално програмата стартира само с ученици от горен курс в 28 области на страната и постепенно през годините се разрасна. Получи много голям и добър отзвук от Министерство на образованието и науката и от самите училища, много добре се приема от учениците. Те с голям интерес искат да посетят Съдебната палата, да проследят съдебен процес – правили сме симулативни процеси с тях. И като цяло това е целта – да бъдем по-открити, по-разбираеми, по-достъпни за хората, за да могат да разберат още от ученическа възраст с какво се занимават отделните органи на съдебната власт. Да осветлим нашата дейност и самите ние да покажем, че сме нормални хора, натоварени сме с голяма власт, но и с много отговорности.
Много често и възрастните не знаят каква е ролята на съда. Когато вече работех като съдия, са ме спирали хора с различни въпроси и изявяват желание да дойдат в кантората и да ме питат нещо. Т.е. много хора, въпреки че вече има по-голямо разбиране, не са наясно с какво се занимава съдията – може ли той да дава правни консултации, какво може да прави и какви са правомощията му.
Кои са органите на съдебна власт на територията на област Търговище, които се включват в програмата, какви са темите, които интересуват младите хора най-много? Кой определя самите теми? Какъв е интересът на учениците към тази програма, има ли много желаещи да се включат и как протичат срещите Ви и лекциите?
- Окръжен съд – Търговище е един от първите, които се включиха в програмата. Като състав, Съдът не разполага с толкова много съдии, защото районът ни е малък, ние обикновено обединяваме усилията си с Окръжна прокуратура и се опитваме да включим и Административен съд – Търговище. Опитваме се и успяваме да привлечен и Районната прокуратура и Районният съд.
Моите наблюдения са, че невинаги моите колеги са отворени за участие, защото са много заети и при включване отделят от тяхното лично свободно време. Има и притеснение до каква степен си подготвен, а когато се явиш пред аудиторията, се изискват различни качества и готовност да отговаряш да разнообразни въпроси, да кажеш в рамките на 40-минути различни неща. А когато човек влезе в час, времето лети. Винаги има какво да кажеш още и още. Колегите лектори, когато усетят контакта с децата, виждат ползите от тази програма и от своя труд.
А що се отнася до темите – от Висшия съдебен съвет (ВСС) и Министерството на образованието и науката обикновено съгласуват теми и предлагат примерни. Те обаче не са ограничени и през годините сме предлагали различни, според възрастта на учениците. ВСС държи да има лекция, свързана със структура на съдебната власт, например. Включваме основополагащи теми, а от друга страна и такива любопитни на децата. Особен интерес буди наказателното право – различните видове престъпления, за наркотиците, по Закона за защита от домашното насилие, актуални са и транспортните престъпления, телесните повреди. С по-големите ученици от 11-12 клас разширяваме тематиката с въпроси за трудовите права; включваме и лекция, която касае правоспособността и дееспособността, възможността сам да защитиш правата си пред съда или пред някоя институция и други. Винаги е интересно, когато лекторът разкаже за конкретно дело, свързано с темата. Тогава младежите се осъзнават и задават въпроси. Лекциите на прокурор Васил Ангелов и на съдия Йордан Иванов – наказателен съдия, винаги провокират подрастващите и протичат при изключителен интерес.
Какви са Вашите наблюдения: интересуват ли се подрастващите от мястото и ролята на съдебната власт в живота? Осъзнават ли каква е ролята на Съда, на Прокуратурата и Следствието, на адвокатите?
- По големите ученици – да. Смятам, че по отношение дейността на съда има най-голяма яснота, защото тя е публична и видима за обществото. Но като че ли най-трудно им е да схванат ролята на прокурора и на следователя. А що се отнася до съдия по вписванията, съдебен изпълнител и т.н. – има някаква яснота, но недостатъчна. Трудно се осъзнава какво е това повдигане на обвинение, поддържане на обвинение, каква е ролята на прокурора и заради това се опитваме да включваме и прокурори, защото срещата с тях е много полезна.
Стремим се да дадем основните познания, тъй като в рамките на един учебен час е трудно за повече. А когато някои класове участват по две и по три години и надграждаме с тях , вече възприемат много по-лесно материята. Разигравахме през годините симулативни процеси, пресъздавахме процес по разказа „Албена“ и тогава на практика се вижда каква е ролята на всеки от участниците в процеса. Това изисква голям ресурс и време, което отделя и учителят, и ние, и децата.
Лекторите дават основата. Кое е най-важното, на което се опитвате да ги научите и какви са посланията, които отправяте?
- Този въпрос за мен е много важен. Мога да говоря за себе си, но сигурно и останалите колеги го правят. Винаги се стремя не само да дам базисните познания, не само да бъдат образовани, а да имат уважение към закона. Стремя се да провокирам интереса към това каква е правната уредба; да им кажа, че трябва да се интересуват какви са техните права и задължения; и най-вече - винаги в постъпките си да спазват закона. Това не може да стане с една лекция, но когато човек настоява и дава конкретен пример – ако ти знаеш закона и ако го спазваш, ако от това зависят животът и здравето ти – тогава, когато се отнася лично до тях, се осмисля по-добре.
Другото, което искам да им кажа, е, че когато почувстват, че са засегнати правата им по някакъв начин – няма по-добро място от съда, за да ги защитят. Да възприемат Съда не като нещо страшно, а като инструмент, чрез който те да могат да защитят правата си и да има законност. Насочвам ги да търсят винаги квалифицирани съвети – адвокатите са за това, да се търсят за консултации, а не да се справят сами.
Върховенството на закона трябва да бъде осъзнато. То се възпитава в семейството, а досега на децата с магистратите е вълнуващ. Трябва да се опитваме да стигаме до всеки с различни послания, дори да се опиташ да ги стреснеш. Например, при разказ за пътнотранспортно произшествие, със сериозни телесни повреди, за щастие без смърт, споделям конкретен случай, при който за 3-4 секунди целият живот се променя – оставаш на легло, депресиран си и не знаеш ще живееш ли или не. Мисля, че такива случаи ги впечатляват и ги карат да се замислят. Убедена съм, че във всяка лекция трябва да има нещо, което да привлече вниманието на учениците, за да се замислят, че трябва да се спазват законите.
Какво е свършено по Програмата на територията на област Търговище? Какво предстои и през тази учебна година?
- Образователната програма се разгръща от 2014 г. През учебната 2021/2022 г. като лектори в образователната програма се включват шестима съдии и пресаташето на Окръжен съд, както и заместник окръжният прокурор. Партньор в осъществяването на дейностите, както споменах, е и Окръжната прокуратура. Обхванати в 14 учебни часа са ученици от две паралелки на Първо СУ „Св. Седмочисленици“ и Второ СУ „проф. Никола Маринов“. Лектори бяхме аз и колегите: Бонка Янкова – зам.-председател и ръководител на наказателното отделение, съдиите Йордан Иванов, Мариана Иванова, Бисера Максимова-Иванова, младши съдия Борис Царчински, пресаташето Десислава Здравкова, както и заместник окръжният прокурор Васил Ангелов. Няма да пропусна, че за активното им участие в Програмата по мое предложение съдиите, сред които и Маринела Стефанова – административен ръководител – председател на Районен съд – Попово, бяха поощрени с отличие „Служебна благодарност и грамота“ от Съдийската колегия на ВСС.
За първия срок на тази учебна година са обхваната 93-ма ученици от две училища. До края на учебната година заявилите участие са над 340 – от шест учебни заведения в града.
Имате ли обратна връзка с педагогическите ръководства и имат ли те самите интерес към образователната програма?
- Мястото на учителите е много голямо при реализирането на образователната програма. Ние работим с Регионалното управление на образованието, чрез което разпращаме информацията за Програмата. Благодарение на дългогодишната ни дейност, имаме вече познанства и контакти. Училищните ръководства и преподавателите по Гражданско образование ни търсят. Те са инициаторите и организират всичко, особено при посещенията на място в Съдебната палата.
Дейностите по Образователната програма са оценени и от Съвета на Европа. През 2017 г. ВСС бе награден в конкурса „Кристални везни на правосъдието“ именно заради тази програма и то само за период от три-четири години. Днес вече резултатите са видими в цялата страна.